Strafflagen innehöll åren 1894–1971 ett förbud mot homosexuella handlingar. Polisen övervakade dock homosexuella handlingar i begränsad omfattning, och sexuellt umgänge mellan personer av samma kön upptäcktes sällan. Det var främst personer som ertappats på bar gärning utifrån angivelser som blev föremål för utredning. Vissa ivriga yngre poliser tog också egna initiativ till att utreda fall. De flesta som dömdes till straff var män. Osedligt beteende bland kvinnor reglerades i sin tur av lösdrivarlagen och kvinnors svagare socioekonomiska ställning.
Arkivmaterialet om brott begångna av sexuella minoriteter är knapphändigt och fragmentariskt. Polisers oförmåga att förstå homosexuella handlingar kan dock skönjas i bevarade förhörsprotokoll. Brotten lämnade i allmänhet inte tillräckliga spår på brottsplatsen för att åtal skulle kunna väckas, och det fanns sällan ögonvittnen. Polisutbildningen innefattade inte undervisning i hur otukt skulle utredas, och läroböcker i straffrätt behandlade inte heller ämnet i någon högre grad. De åtal som väcktes baserade sig därför främst på erkännanden.
Polisen kände inget behov av att aktivt övervaka brott mot förbudet att uppmana till homosexuella handlingar eller att lagstiftningen om sexuell myndighetsålder för dessa följdes. När polisen ingrep skedde det i de allra flesta fall utifrån angivelser. Under den tid det var olagligt att uppmana till homosexuella handlingar anmäldes allt som allt fyra brott mot förbudet, och sammanlagt tio domar fälldes i ärenden som hänförde sig till brott mot myndighetsålder för homosexuella handlingar.
Att polisen sällan reagerade på homosexuella handlingar innebar inte att poliserna var positivt inställda till sexuella minoriteter, utan det handlade snarare om brist på resurser.
Sedlighetspolisen arbetade utifrån 1936 års lösdrivarlag. Sedlighetspoliserna bar i allmänhet civila kläder och övervakade folk på städernas stationer, i parker och på restauranger. Alkoholister, hemlösa, lösdrivare och ibland homosexuella blev föremål för övervakning. På bilden ses konstapel Lea Saarinen, som arbetade med övervakning av lösdrivare.
Bild: Polismuseet.
I Finland har jämställdhetslagen varit i kraft sedan 1987 och diskrimineringslagen sedan 2004. Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering på grund av sexuell läggning, religion eller politisk övertygelse, och jämställdhetslagen förbjuder diskriminering på grund av kön och könsidentitet. Också polisens praxis har anpassats för att skydda minoriteter.
Polisutbildningen
Polisutbildningen ordnas vid Polisyrkeshögskolan i Tammerfors. I programmets läroplan ingår avsnittet ”Polisen, individen och samhället” som går ut på reflektion kring mänskliga rättigheter, människovärdet och den etiska grunden för polisarbete. I utbildningen ingår även diskussion kring vilken betydelse de yrkesverksamma polisernas egna attityder har för polisarbetet och samhället i stort.
Undervisning om mångfalden bland sexuella minoriteter och könsöverskridande identiteter ordnas främst i form av kurser som leds av externa föreläsare, och ofta är det studerande på polisutbildningen som tar initiativ till att kurserna ordnas. Polisyrkeshögskolan har samarbetat med Setas lokalförening i Birkaland under nästan hela 2000-talet. Studiehelheten har dock inte blivit en ordinarie del av läroplanen, och ingen kontaktperson för undervisningen är för tillfället utsedd.
Utbildning utgör en viktig metod för att öka polisens förmåga att beakta jämlikhet och jämställdhet i möten med människor, en färdighet som är av stor betydelse inom polisarbete. I den nuvarande polisutbildningen är hur detta innehåll kommer till uttryck i hög grad beroende av lärarna och gästföreläsare, och det är således inte givet att undervisning i dessa frågor äger rum varje läsår.
Det vore viktigt att varje polisenhet (i synnerhet efter organisationsreformen som innebär en indelning i ca 100 regionala enheter) hade en utsedd polis som fick handlägga fall med anknytning till sexuella minoriteter och personer med könsöverskridande identitet. Detta skulle göra det lättare för personer som tillhör dessa minoriteter att vända sig till polisen när brott inträffat. Polisen kunde också skapa mer aktiva kontakter med de lokala minoriteterna för att öka tilliten. Detta skulle underlätta utredningen av brott.
Lehtonen, Jukka 2007. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt, väkivalta ja poliisin toimet (Sexuella minoriteter och personer med könsöverskridande identitet, våld och polisens åtgärder). Centret för jämställdhetsinformation Minna, Helsingfors.
Examensarbeten som skrivits vid Polisyrkeshögskolan har sällan behandlat polisarbete med anknytning till sexuella minoriteter och könsöverskridande identitet eller den stämning och de attityder som råder inom den egna yrkesgemenskapen. Genom att bedriva forskning kring dessa teman kunde polisen påvisa att den tar brott som dessa minoriteter utsätts för på allvar.
Bild: Polisyrkeshögskolan.
Lyssna på Polisyrkeshögskolans poddradio Kaikkien Poliisi – Poliisiammattikorkeakoulu (Allas Polis – Polisyrkeshögskolan) I en podcastserie från Polisyrkeshögskolan diskuteras jämlikhet, mångfald, kön och minoriteter inom poliskåren och dess arbete.
Sexuella minoriteter och könsöverskridande identitet inom poliskåren
Poliser som tillhör sexuella minoriteter har länge varit ett ämne som man inte velat tala om inom arbetsgemenskapen. När stämningen i samhället efter avkriminaliseringen av homosexuella handlingar blev mer tolerant kom attityder med sin grund i ojämlikhet att överleva i polisarbetet i många år. Polisens långsamma anpassning till lagändringen kom till uttryck bland annat i polisers inställning till homosexualitet. Istället för att förhålla sig negativt till homosexuella handlingar i sig kom vissa poliser istället att förakta personligheten hos personer som tillhörde sexuella minoriteter.
Vid urvalsprocessen till polisutbildningen på 1970-talet kunde sökande få frågor om sin sexuella läggning, och enligt många som sökte till polisutbildningen på den tiden kändes det självklart att dölja sin homosexualitet. Även flera årtionden senare kunde någon kommentera att homosexualitet senare skulle utgöra ett problem i arbetslivet och försvåra karriärutvecklingen.
Regnbågspoliser har berättat för varandra om situationer där de blivit utsatta för diskriminering. Jag har bland annat hört om en sökande till polisutbildningen som vid intervjun före inträdesprovet öppet berättat om sin familjesituation och sitt liv i ett homosexuellt parförhållande. Den biträdande polischefen hade till detta sagt att ”kvaliteten” hos dem som skulle arbeta inom polisen skulle granskas redan i detta tidiga skede. Även om denna sökande blev antagen till polisutbildningen och tilldelades ett stipendium för att ha varit bäst i klassen kvarstod en känsla av att sökandens sexuella läggning tydligt betraktats som en negativ faktor vid urvalet.
Linnea West, äldre kriminalkonstapel, ordförande för Finlands Regnbågspoliser rf
Studiematerialet som användes inom polisutbildningen och polisers medvetenhet om homosexualitet på 1970-talet byggde inte på den senaste forskningen. En lärobok som användes fram till 1974 tog upp homosexuella handlingar som straffbart även om strafflagen redan ändrats på denna punkt.
Vi hade en lärobok i brottsutredning vars författare varit polis under kriget och därefter. I boken stod att homosexualitet var en sjukdom och ett brott som man skulle ingripa mot. Detta var på sätt och vis skrattretande. I övrigt togs ämnet aldrig upp under polisutbildningen, och lärarna nämnde inte det överhuvudtaget. – – Jag gjorde själv aldrig någonting för att ändra på dessa saker eftersom jag då hade fått lida för det.
Kaj Malmberg, kriminalöverkonstapel, specialplanerare vid polisstyrelsen (pensionerad)
Var och en som på något sätt avvek från den maskulina finska polisnormen kunde råka ut för diskriminering i karriären. De som talade andra språk än finska som sitt modersmål eller var av utländsk härkomst förringades. Också kvinnor utsattes för diskriminering genom att de tilldelades mindre högaktade arbetsuppgifter eller hindrades från att nå högre rang.
De flesta förhåller sig dock positivt eller neutralt till sexuella minoriteter och personer med könsöverskridande identitet. Ett fåtal högljudda av annan mening får sin röst hörd och blir lyssnade till.
Kaj Malmberg, kriminalöverkonstapel, specialplanerare vid polisstyrelsen (pensionerad)
En klar förändring i attityder kunde ses på 2000-talet, då sökande till polisutbildningen inte längre fick frågor om sin sexuella läggning, utan snarare om sin inställning till framtida arbetskamrater som kunde tillhöra sexuella minoriteter. Till skillnad från tidigare praxis ville man nu avslöja sökandes eventuella fördomar mot minoriteter. Det hade nämligen framgått att konflikter uppstått på grund av diskriminerande attityder, och sådana ville man gallra bort redan under ansökningsprocessen.
Det har länge funnits personer som tillhört sexuella minoriteter inom polisen, och därför är det viktigt att överordnade i synnerhet tar ansvar för att ändra på attityder inom arbetsgemenskapen.
Att någon är homosexuell påverkar inte hur arbetet utförs. Var och en gör så gott den kan. Man kan alltså i allmänhet bortse från homosexualitet – eller sexualitet i allmänhet – i arbetet. Den är inte avgörande.
Kaj Malmberg, kriminalöverkonstapel, specialplanerare vid polisstyrelsen (pensionerad)
Finlands Regnbågspoliser rf
Finlands Regnbågspoliser uppstod 2017. Diskrimineringsombudsmannen hade tagit initiativ till att behandla sexuella minoriteter och könsöverskridande identitet inom polisen, och därefter grundades en stödgrupp på sociala medier för att erbjuda kamratstöd och främja jämlikhet inom polisen. Denna slutna grupp på sociala medier fick stort inflytande, och gruppen organiserade sig som en officiell förening 2020.
Syftet med Finlands Regnbågspoliser är att öka allmänhetens förtroende för polisen genom att uppmärksamma polisens arbete för jämlikhet och mot diskriminering. Föreningen vill också ingripa mot orätt behandling av minoriteter inom poliskåren och ge personer som tillhör dessa kamratstöd. Dessutom erbjuder föreningen kurser och sprider information till myndigheter i fråga om jämlikhet och diskriminering.
Finlands Regnbågspoliser har än så länge bara inlett sin verksamhet, men redan nu kan man se att föreningen spelar en viktig roll i att främja attitydförändringar både inom polisen och i samhället och medierna i stort. Myndigheterna är förpliktigade enligt lag att motarbeta diskriminering och främja jämlikhet, och för att kunna göra detta har polisen en egen jämlikhets- och diskrimineringsarbetsgrupp. Också Finlands Regnbågspoliser rf deltar i detta arbete.
Nu finns det en förening som vågar säga ifrån om en person utsätts för diskriminering inom polisen på grund av homosexualitet eller sexuell läggning i största allmänhet. Jag tror att vi först nu är på väg i rätt riktning även om jag är medveten om att attityderna i samhället förbättrats överallt. Tidigare har man kanhända inte vågat eller haft verktygen till att tillrättavisa poliser som beter sig på fel sätt.
Kaj Malmberg, kriminalöverkonstapel, specialplanerare vid polisstyrelsen (pensionerad)
EGPA (European LGBT Police Association) är en europeisk paraplyorganisation för aktörer som arbetar för en starkare ställning för sexuella minoriteter och personer med könsöverskridande identitet inom de olika ländernas polisorganisationer. Förbundet bistår sina medlemsorganisationer i arbetet för jämlikhet. EGPA ordnade ett möte på Paris stadshus 2018.
Bild: Linnea West.
En viktig sak är att vi vill öka medborgarnas förtroende för polisen. När polisen visar sig vara en arbetsgemenskap som präglas av mångfald och strävar efter att främja jämlikhet för alla kommer detta att ses som en positiv sak även utåt.
Linnea West, äldre kriminalkonstapel, ordförande för Finlands Regnbågspoliser rf